Wanneer je naar een restaurant toe gaat, dan is het natuurlijk wel zo prettig te weten wat ze er allemaal te eten hebben. Niet voor niets dus krijg je bij aanvang nadat er gevraagd is wat je wilt drinken, ook een menukaart. In deze menukaart staat alles wat ze in de keuken hebben en biedt jou als restaurant de mogelijkheid om direct een goede eerste indruk achter te laten. Je kunt je namelijk wel voorstellen dat een vieze of kapotte menukaart direct afbreuk zal doen aan kwaliteit van het restaurant. Los van het feit dat dit niets te maken heeft met de kwaliteit van het eten. Om er nu voor te zorgen dat jij je keuken optimaal weet te ‘verkopen’, hebben we een aantal tips voor je, die ervoor zorgen dat jij het maximale uit je menukaart en dus ook je keuken weet te halen.

Denk goed na over de prijzen

Wanneer je naar een restaurant gaat, is het logisch dat je direct wilt zien hoeveel iets kost. Het is nogal een verschil of je voor een kipsaté gaat, waarvoor je vaak niet meer dan 20 euro betaald of dat je kiest voor een chateaubriand, waar de prijzen van kunnen oplopen tot ver boven de 40 euro. Wat vooral belangrijk is voor jouw als restauranteigenaar, is dat je goed nadenkt over de prijzen die je gebruikt. Wat je namelijk ziet, is dat afgeronde prijzen vaak worden geassocieerd met kortingen. De kans dat een goed glas wijn van 6,40 het beter doet, dan een glas van 5 of 6 euro, die is vrij groot. Het klinkt misschien vreemd, maar dit is hoe het menselijke brein nu eenmaal werkt. Maak hier dus ook gebruik van. Een ander belangrijk punt, is het niet gebruiken van eurotekens. Wat je namelijk ziet, is dat mensen het dan ook niet zo snel associëren met geld. De kans dat ze dan meer uitgeven, die is vrij groot.

Maak het overzichtelijk

Je kunt kiezen voor een standaard layout menukaart, maar een eigen ontwerp menukaart is natuurlijk vele malen beter. Wat je namelijk ziet, is dat deze een stuk overzichtelijker kunnen worden gemaakt. Helemaal wanneer je veel gerechten op de kaart hebt staan, is het belangrijk dat de gast het overzicht niet kwijt raakt. Werk daarom dus ook met verschillende categorieën. Hierbij kun je denken aan voor,- hoofd en nagerecht, maar ook vlees, vis, kip en vega maakt het al direct een stuk duidelijker. Door dit te doen, is het voor de bezoeker een stuk eenvoudiger om direct naar de juiste categorie te gaan, waardoor de keuze sneller gemaakt is.

Maak het speciaal

Mensen houden ervan om zich speciaal te voelen. Door een gevoel van schaarste te creëren, zul je merken dat het een stuk beter wordt verkocht. Zo kun je bijvoorbeeld bepaalde gerechten aanmerken als speciaal. Hierdoor zul je al snel merken dat de vraag stijgt. Mensen willen immers iets wat niet iedereen kan krijgen. Speel daar dus slim op in en verhoog je omzet.